Kako prepoznati umetnost koju je stvorila AI

Koliko ćemo još dugo moći da razlikujemo umetnost koju je stvorila Al i onu koja je ljudskih ruku delo? Ari Melenciano, umetnica koja radi u Google Creative Lab-u, čkilji u ekran svog računara tokom našeg Zoom četa, posmatrajući umetnička dela napravljena pomoću AI. „Jedva da mogu da primetim razliku“, kaže.

Lansiranje AI umetničkih alata kao što su Midjourney i DALL-E 2, izazvalo je kontroverze među umetnicima, dizajnerima i ljubiteljima umetnosti. Mnogima smeta to što AI koristi postojeća umetnička dela javno dostupna na internetu, ali bez pristanka autora, kao i bez ikakve kompenzacije za njih. „Mislim da je trenutni model generatora Al neetičan jer svoje podatke u osnovi prikupljaju bez bilo čijeg znanja i pristanka“, kaže Jared Krichevsky, konceptualni umetnik koji je dizajnirao nezaboravnog AI bota za film M3GAN.

„Neki umetnici su se već pobunili jer im je AI „ukrala“ radove. Njihova dela se koriste protiv njihove volje“, kaže Krichevsky. "AI generatori su  dizajnirani sa namerom da nas zamene." Kompanije koje stoje iza njih verovatno će se uskoro naći na sudu, braneći se od tužbi za kršenje autorskih prava.

Uprkos pravnim izazovima, široko rasprostranjena upotreba AI umetničkih alata i dalje izaziva zabunu. Kada je jedan digitalni umetnik nedavno objavio svoj rad na Redditu, r/Art moderator ga je optužio da je objavio sliku koja je stvorena uz pomoć Al. Da li je još uvek moguće razlikovati jedno od drugog na prvi pogled? „Imam osećaj da prosečna osoba to neće moći još dugo“, kaže Ellie Pritts, umetnica koja u svom radu koristi različite oblike Al.

U internet zajednici već kruži priča da AI pravi bizarne greške, poput neprirodne strukture prstiju, koje su vidljive ako se malo detaljnije zagledate u umetničko delo. „Oči takođe mogu biti pomalo uvrnute“, kaže Logan Preshaw, konceptualni umetnik kome se ne dopada upotreba aktuelnih AI alata. On ne očekuje da će se ti mali znaci na koje prosečan posmatrač može da se osloni u procesu prepoznavanja AI generisane umetnosti dugo zadržati. Više umetnika koje smo intervjuisali složilo se da će ti znaci i signali postati manje očigledni kako tehnologija bude napredovala, a programeri koji stoje iza tih alata već ih prilagođavaju da bi odgovorili na uobičajene komentare kao što su „mrtve oči“ i „previše prstiju“.

Dan Eder, 3D umetnik, smatra da bi posmatrači trebalo da uzmu u obzir čitav kontekst kada pokušavaju da uoče sliku koju je naslikala AI. „Recimo da posmatramo sliku ratničkog oklopa iz epske fantastike. Na prvi pogled, umetničko delo izgleda lepo i veoma detaljno, ali uglavnom iza toga ne stoji nikakva logika“, kaže on. „Kada pravi umetnik kreira oklop za lik, postoje stvari koje mora uzeti u obzir: funkcionalnost, pozicija nogu i ruku, prilagodljivost materijala“.

Više ljudi će možda morati da se osloni na ovakve i slične tragove u pokušaju identifikacije umetnosti Al. John Ramsey, umetnik koji stvara simpatične ilustracije životinja, ističe nedostatak namere u slikama AI. „AI nema nikakvu iskustvenu osnovu da razume šta su ljudi, šta je drveće ili šta su ruke“, kaže on. „AI sve te stvari samo nabacuje, jer je u mogućnosti da poveže reči vašeg upita sa tačkama podataka unutar latentnog prostora koji joj odgovara. To je najbolje što može da isporuči. Ne zna zašto.” Pametni posmatrači bi mogli da uoče razliku pronalazeći jasan, vizuelni narativ.

Međutim, u slučajevima kada umetnik prihvata i koristi sve aspekte AI, šta uopšte znači „uočiti razliku“? Pritts opisuje svoj rad koji je bio izložen u San Francisku kao „umetnost saradnje sa Al“. Pritts kombinuje vizuale generisane Al sa zvukom koje je takođe napravila AI. „Kako tehnologija napreduje, uvek tražim nove načine da je inkorporiram u svoju praksu“, kaže Pritts.

U bliskoj budućnosti, kako veruje Melenciano, većina posmatrača neće biti sposobna da identifikuje umetnost koju je stvorila Al bez pomoći računara. „Kako ova pojava postaje sve veći fenomen, mislim da je najvažnije da budemo sposobni da prepoznamo šta je stvarno, a šta nije“, kaže ona. "Ne toliko golim okom, koliko pomoćnim sredstvima." Prepoznavanje sintetičkih medija će verovatno biti jedna od glavnih tema za diskusiju jer generatori AI nastavljaju da se usavršavaju.

Iako je pažnja danas uglavnom usmerena na usavršavanje generatora slika i teksta, alati koji proizvode AI audio i AI video materijale nisu u velikom zaostatku. Kreativni ljudi iz svih medija uskoro će biti prinuđeni da se oslanjaju upravo na ono što precizno odvaja umetnika od mašine. Krichevsky kaže: „U pitanju je egzistencijalna kriza, za ljude koji su ionako skloni egzistencijalnim krizama“.

Tekst preuzet sa: https://www.wired.com/story/how-to-spot-generative-ai-art-according-to-artists/