Metaverse i marketing

U konstantnoj potrazi za novim metodama komunikacije, nove tehnologije su uvek dobro došle u svetu marketinga. Jedan od važnijih trendova je Metaverse (metaverzum) koji ne treba mešati sa multiverzum, terminom koji mnogi povezuju sa superherojima.

Kakve veze Metaverse ima sa marketingom?

Ne postoji jedinstvena definicija koja će objasniti ovu pojavu, ali ono oko čega se stručnjaci slažu je sledeće:

Najlakše je Metaverse razumeti kao digitalni svet omogućava povezivanje sa ljudima iz stvarnog života. To otvara potpuno nove načine povezivanja brendova i klijenata, naročito ako se uzme u obzir razvoj novih tehnologija. Virtuelna stvarnost već sada nudi brojne mogućnosti, a sa razvojem tehnologije mogućnosti će biti praktično beskonačne.

Šta može da se radi u Metaverse-u?

Mreža

Metaverse je pre svega društvena platforma. Ovde spada i razmena kriptovalutama, kupovina NFT-a, kao i klasična komunikacija, ,,druženje” i zabava kroz digitalnu platformu za igrice poput Robloxa.

Posluje

Ulaže i raspolaže kriptovalutama i investira u NFT (tokene), koji su postali kamen temelјac metaversa. Token kao jedinstveni digitalni potpis nije zamenljiv, i zapravo se koristi kao neka vrsta akta o vlasništvu nad digitalnom robom. On može predstvaljati umetničko delo, pesmu, ili digitalnu nekretninu.

Kupuje

Pored toga što u realnom svetu možete da koristite kriptovalutu za kupovinu, veliki brendovi već uveliko kupuju i ulažu u digitalne nekretnine. Digitalne nekretnine su prvi korak u izgradnji identiteta u virtuelnom svetu Metaverse.

Primeri Metaverse u marketiškim kampanjama

Hyundai se obraća budućim potrošačima putem gejming platforme Roblox. Naime napravili su igru Hyundai Mobility Adventure gde igrači mogu da voze vozila ovog proizvođača, kao i futurističke koncepte koji će tek da zažive.

Wendy’s, fast food lanac, bio je deo događaja u Fortnite-u (najpopularnija besplatna igra na svetu) gde su milioni igrača uništavali zamrzivače jer ovaj lanac “ima samo sveže burgere”.

Deliveroo je dostavljala hranu unutar igre Animal Crossing.

Gucci je pomoću aplikacije Genies omogućio korisnicima da svoje likove opreme modnim detaljima ove kuće. Takođe su prodavali luksuzne komade na Roblox gejming platformi, kako bi igrači mogli da se pohvale šta “nose” u igri.

U mnoštvu primera izdvajamo i korišćenje virtuelnih influensera u marketinške svrhe, poput Diznijevih animiranih likova, kao i interaktivne događaje koji se održavaju putem striming platformi i video-igara (već pomenuti koncerti u Fortniteu).

Šta nas očekuje u narednim godinama?

Strunjaci najavljuju u narednih 10 do 15 godina prvi veliki talas inovacija, koji će se fokusirati na razvoj hardverskih tehnologija za doživljaj pomešane realnosti (MR). Spoj digitalnih i realnih iskustava  kao što je interakcija sa virtuelnim objektom u realnom svetu.

U praksi, jedan od dobrih primera je edukaciji studenata medicine, koji na hologramskim projekcijama uče anatomiju čoveka, uz pomoć tehnološke inovacije HoloLens, koju je razvio Microsoft. Primena ove tehnologije se koristi u raznim industrijama kao što su građevina, zdravstvo i školstvo.

Izazovi u izgradnji novog digitalnog sveta

Kako bi Metaverse u potpunosti zaživeo ostalo je odgovoriti izazovima koji moraju biti rešeni kako bi podržali razvoj ovog novog doživljaja interneta. Više kompijuterskih kapaciteta, hardverska oprema koja još uvek nije dostupna većini, nepostojanje dovoljno finansijski dostupnih VR i AR setova za korisnika su samo određene stavke na kojima bi trebalo raditi u budućnosti.

Predviđanja su da će do 2025. godine 75% globalne populacije koja koristi društvene mreže koristiti i AR pri online kupovini.

Kako iz dana u dan sve više poznatih brendova i kompanija uklјučuju u dugoročne marketinške planove, reč Metaverse je svakim danom sve zvučnija.

Metaverse je zasigurno sledeća velika tehnološka revolucija i naučnofantastični san koji postaje stvarnost.